Vissa företag leder vägen när det gäller att skapa en kultur av vänlighet på jobbet. Vänlighet kanske inte är det första man tänker på när man tänker på arbete. Men alltfler företag inser att det är lika viktigt för företagskulturen som kommunikation eller samarbete.
Att vara vänlig mot andra stimulerar serotonin och oxytocin - hormoner associerade med känslor av välmående. Forskning visar också att personer som regelbundet är snälla har betydligt lägre nivåer av stresshormonet kortisol. Och näringslivet börjar få upp ögonen för det, ett exempel är det familjeägda företaget Prezzybox i Storbritannien som har ett litet, tight team. Eftersom ledningen visar de anställda att de bryr sig stärks motivationen. Personalen uppmuntras att göra slumpmässiga vänliga handlingar sinsemellan och chefen bjuder ofta alla på lunch och uppmuntrar till att sluta tidigt på fredagar.
En nyligen anställd fick en present och ett kort på sin födelsedag och det fick henne att direkt känna sig som en del av teamet. Hon fick också bra stöd av sin chef när en familjemedlem blev sjuk:
”Det är mycket mer troligt att vi vill stanna kvar i verksamheten om vi behandlas med vänlighet. Personalomsättningen är verkligen låg och det finns inte mycket av hierarki - alla får ta emot vänlighet och det resulterar i att vi känner oss respekterade och uppskattade.”
En vänlig grundinställning är inbäddad i det som i Storbritannien kallas B Corp-rörelsen: företag som balanserar syfte med vinst och där det lagligen krävs att ett besluts effekter på arbetare, kunder, leverantörer och miljö beaktas.
Exempel på fyra konkreta sätt att uppmuntra till vänlighet på en arbetsplats:
- Riktig ”ansiktstid”
Gå bort från skärmen och prata personligen med kollegor. Speciellt med dem som arbetar på distans eller på frilansavtal, skapa tid för mänskliga kontakter. - Planera för vänlighet
Från att hjälpa till att gå igenom en kollegas presentation, till att tömma kontorets diskmaskin, skapa en daglig rutin där du gör altruistiska saker för människorna omkring dig. - Ge en komplimang
Alltför ofta får vi bara höra när vi har gjort något fel; låt dina kollegor veta om att du är imponerad av deras arbete med ett visst projekt. - Erbjud support
Om en medarbetare är pressad eller känner sig stressad, erbjud att hjälpa till att underlätta deras arbetsbelastning, ta hand om ett ärende eller ta med lunch som överraskning.
Självklara idéer kan man tycka och genom att ta beslutet att fokusera på dem kan vi ta del av hur den för oss alla hjärtligt värmande vänligheten sprids som ringarna på vattnet!
Källa: Positive News